Tässä 5 yksinkertaista vinkkiä, miten voit ennaltaehkäistä stressiä sekä lisätä omaa ja muidenkin hyvinvointia. Elä sana "mindful" todeksi, päivä kerrallaan ja pysyttele uteliaan arvostavasti läsnä oman päiväsi hetkissä.

  1. Kiinnitä tarkoituksella huomiosi eri istuma- ja seisoma-asentoihin ja niiden muutoksiin päivän aikana. Huomaa, kehosi asento, ryhti ja miltä kehosi tuntuu, kun nouset makuulta istuma-asentoon tai istumisen jälkeen seisomaan ja kun alat kävelemään. Pyri tiedostamaan, mitä kehosi tarvitsee. Venytystä? Lepoa? Liikettä? Ravintoa? Rakkautta? Mitä muuta? Kuuntele ja pidä huolta kehostasi. Huomaa samalla, mikä on mielentilasi. Riittää, että nimeät sen hetkisen tunnetilan. Päätä, että havannoit vähintään 5 kertaa tietoisesti nämä aina, kun kehosi asento muuttuu.

  2. Ole tietoisesti läsnä päivän keskusteluissa. Havannoi uteliaana, kuunteletko loppuun asti? Huomaa, kun olet äänessä. Huomaa, kun käyt mielensisäistä keskustelua tai kommentoit mielessäsi jotain. Arvosteletko vai arvostatko? Kokeile, voitko vain kuunnella ja olla läsnä. Kokeile 2 minuuttia. Anna keskustelukumppanisi todella kokea täydellinen läsnäolosi ja arvostuksesi häntä kohtaan. Huomaa, mitä tapahtuu. Ja kun puhut tai kuuntelet niin havannoi, miten kehosi reagoi, miltä kehossasi tuntuu tai mikä on mielentilasi ja millaisia tunteita sinussa herää hetkestä toiseen. Voitko pysytellä myötätuntoisen uteliaana.

  3. Mikäli huomaat ja tulet tietoiseksi kehosi jännitystiloista tai kireydestä esimerkiksi niskassa, hartioissa tai alaselässä, niin pysähdy hetkeksi ja kokeile voitko ikäänkuin hengittää sisään kohti tuota kireää kohtaa ja sieltä ulospäin samalla hölläten ja rentoutuen jokaisella uloshengityksellä. Hengitä sisään ja ulos rauhallisesti vähintään 5-10 kertaa. Ja huomaa, miten olosi muuttuu kerta kerralta. Huomaa pienimmätkin muutokset.

  4. Kun aiot avata tai sulkea esimerkiksi laatikon, oven, ikkunan tai vaikka läppärin kannen, niin kokeile tehdä se tietoisesti. Pysähdy hetki ennen sulkemista ja huomaa sitten, kuinka kätesi koskettaa esimerkiksi läppärin kantta. Ja laita se kiinni tietoisesti. Katso, kuuntele ja tunne. Ja päästä irti.

  5. Kun syöt tai juot jotain päivän aikana, niin tee sitä tietoisesti ainakin pari minuuttia. Pysähdy, katso, nauti tuoksusta ja mausta. Pureskele hieman hitaammin kuin normaalisti. Tee kaikki ollen tietoisena siitä, mitä teet. Huomaa samalla, miten ravitset kehoasi ja mieltäsi.

Comment