Tiesitkö, että esiintymispelko on kaikkein yleisin pelko. Kyllä! Lähes jokainen jännittää ja osa jopa todella pelkää esiintymistä. 

Esiintymistilanteitahan elämän aikana riittää, eikö totta? Juhlapuheista työpaikkahaastatteluihin ja luennoimisesta yleisön edessä erilaisiin myyntipuheisiin. Pelkästään ryhmätilanteissa omaa esittelyvuoroa odottaessa moni jännittää tarpeettoman paljon.

Voiko esiintymisjännityksen tai suoranaisen pelon selättää ja voittaa?

KYLLÄ VOI.

Olen itse ollut aikoinaan todella kova jännittämään ihan ahdistukseen asti. Pulssi kiihtyi kahteensataan muutamissa sekunneissa, hikoilin ja punastelin. Kädet ja jalatkin tärisivät. Ja monesti pää tyhjeni kaikesta siitä, mitä piti muistaa. Esimerkkinä yhdestä tällaisesta todella kovan jännittämisen aiheuttamasta muistin heikentymisestä tapahtui vuonna 2000 kypsyysnäytettä antaessani. Olipahan kokemus. Vasta toisella kertaa sain itseni koottua kasaan ja selvisin tuosta hyvin jännittävästä tilanteesta. Paljon on tapahtunut sen jälkeen.

Vieläkin syke hieman nousee, mutta olen oppinut, että pieni jännitys tai hieman sanoja muuttaen... vireystilan sopiva nousu, on hyvä asia. Silloin tiedän, että tilanne on minulle tärkeä ja tulen antamaan parasta kuulijoilleni.

Matkan varrella olen oppinut voittamaan oman jännitykseni yksinkertaisesti esiintymällä paljon, mutta myös hyödyntämällä parhaimpia ja toimivimpia tekniikoita, joiden avulla jännitys saadaan hallintaan ja uudelleen suunnattua voimavaraksi. 

Esiintymisjännityksen voittaminen on hyvin pitkälti oman mielen hallintaa. Ja siihen on paljon välineitä tarjolla.

Tässä muutamia tekniikoita mainitakseni, miten esiintymisjännityksen voittaa:

Petri Kassinen, Ammattivalmentaja

Petri Kassinen, Ammattivalmentaja

  • Esiintyjän voimaympyrä

  • Läsnäolon voima ja irtipäästämisen taito (mindfulness)

  • Hengitystekniikat kuten pitkät ulos hengitykset, vuorosierainhengitys, 6-3-9 hengitys

  • EFT- eli stressipistetaputus

  • Positiivinen visualisointi

  • Hyvien kokemusten muistelu -tekniikka

  • Tunteen pyöritys -tekniikka

  • Levolliset ja rohkaisevat affirmaatio lauseet

  • Hypnoosi

  • Siedätyshoito eli hanki paljon harjoittelu- ja esiintymiskokemuksia

Tärkeää on harjoitella ja päästä kokemuksen kautta oppimaan, mikä toimii juuri sinulle parhaiten. Olemmehan kuitenkin kaikki erilaisia.

Yksin ei kannata jäädä asian kanssa. Parhaiten esiintymisjännityksen saa hallintaan ja käännettyä voimavaraksi yhdessä ammattilaisen ohjauksessa, sillä usein yksinään ja itsekseen harjoitteleminen jää puolitiehen ja pahimmillaan vain tuottaa turhautumista ja saa aikaan negatiivisen kierteen.

Suosittelen, että otat rohkeasti yhteyttä ja sovitaan sinulle räätälöity esiintymisvalmennus.

Carpe diem,
***Petri

Comment